Роль мас-медій у формуванні порядку денного зовнішньої політики: теоретичні аспекти

Випуск журналу: № 11 (336), 2016

PDF-версія: Терещук Віталій 

Роль масмедій у формуванні порядку денного зовнішньої політики: теоретичні аспекти
Терещук Віталій

У статті досліджено роль мас-медіа у встановленні порядку денного зовнішньої політики. Виокремлено декілька аспектів впливу мас-медіа на зовнішню політику: по-перше, діяльність ЗМІ може визначатися і внут- рішніми факторами (позиція власників та співробітників), і зовнішніми (особливості законодавчого регу- лювання ЗМІ, наявність свободи слова, прихований вплив політичних та бізнесових кіл тощо); по-друге, мас- медіа реалізовують свій вплив як опосередковано (ЗМІ впливають на громадську думку, а громадська думка «тисне» на політиків), так і безпосередньо (політики також сприймають інформацію зі ЗМІ); по-третє, ЗМІ можуть реалізовувати різні способи впливу на громадську думку: інформування, праймінг, пропаганда. Показано можли- вості теорії встановлення порядку денного для пояснення впливу мас-медіа на зовнішню політику, зокрема підходи М. МакКомбса та Д. Шоу, Й. Ґалтунґа та М. Руґе, Т. Айсенсе та Д. Стрьомберга. Виокремлені новинні фактори, що мають особливе значення для аналізу саме ролі ЗМІ у зовнішньополітичній діяльності: по-перше, це культурний фактор (події, що відбуваються в країні з іншою культурою, можуть неправильно інтерпрету- ватися або неналежно оцінюватися з позиції їх значущості мас-медіа країни з іншою культурою); по-друге, мас-медіа однієї країни будуть більше уваги приділяти подіям у країнах, близьким до них культурно та/або географічно. Ці результати можуть бути застосовані як дослідницька рамка при аналізі впливу масових комунікацій на характер зовнішньої політики.             Ключові слова: зовнішня політика, вплив на громадську думку, масові комунікації, теорія встановлення порядку денного.

Терещук Виталий. Роль масс-медиа в формировании повестки дня внешней политики: теоретические аспекты. В статье исследуется роль масс-медиа в установлении повестки дня внешней политики. Выделяется несколько аспектов влияния масс-медиа на внешнюю политику: во-первых, деятельность СМИ может определяться как внутренними факторами (позиция владельцев и сотрудников), так и внешними (особенности законо- дательного регулирования СМИ, наличие свободы слова, скрытое воздействие политических и деловых кругов РОЗДІЛ ІІ. Суспільні комунікації та міжнародна інформація. 11, 2016 69 и т. п.); во-вторых, масс-медиа реализуют свое влияние как опосредованно (СМИ влияют на общественное мнение, а общественное мнение «давит» на политиков), так и непосредственно (политики также воспринимают информацию из СМИ); в-третьих, СМИ могут реализовывать различные способы воздействия на общественное мнение: информирование, прайминг, пропаганда. Показываются возможности теории установления повестки дня для объяснения влияния масс-медиа на внешнюю политику, в частности показаны подходы М. МакКомбса и Д. Шоу, Й. Галтунга и М. Руге, Т. Айсенсе и Д. Стрёмберга. Выделяются новостные факторы, имеющие особое значение для анализа непосредственно роли СМИ во внешнеполитической деятельности: во-первых, это культурный фактор (события, происходящие в стране с другой культурой, могут быть неверно интерпретированы или ненадлежащим образом оценены с позиции их значимости СМИ страны с другой культурой), во-вторых, масс- медиа одной страны будут больше внимания уделять событиям в странах, близким к ним культурно и/или географически. Эти результаты могут быть применены как исследовательская рамка при анализе влияния массовых коммуникаций на характер внешней политики.                                                                                                   Ключевые слова: внешняя политика, влияние на общественное мнение, массовые коммуникации, теория установления повестки дня.

Tereshchuk Vitaliy. Role of Mass Media in Shaping Foreign Policy Agenda: the Theoretical Aspects. The goal of the article is to study the role of mass media in setting the agenda of foreign policy. Several aspects of mass media impact on foreign policy were determined: first, mass media activities can be shaped by internal factors (attitudes of owners and employees) and external factors (legal regulation of the media, the presence of free speech, the hidden influence of political and business circles, etc.); Secondly, mass media realize their influence indirectly (media influence on public opinion, and public opinion «pressures» on the policy-makers) and directly (policy-makers also accept information from the media); Thirdly, mass media can implement different ways of influencing public opinion: informing, priming, propaganda. Possibilities of agenda-setting theory to explain the influence of mass media on foreign policy, including approaches of M. McCombs and D. Shaw, J. Galtung and M. Ruge, T. Eisensee and D. Strömberg were shown. News factors which are of particular importance for analysis of the role of the media factor in foreign policy were summarised: first, it is a cultural factor (current events in the country with another culture, may be incorrectly interpreted or improperly evaluated from the perspective of the importance in a country with a different culture); Second, the mass media of one country will pay more attention to events in countries which are close to it culturally and/or geographically. These results can be used as a research frame for analysis of mass communications impact on the nature of foreign policy.                                                 Key words: foreign policy, impact on public opinion, mass communications, agenda-setting theory.