Vanishing tserkvas as ukrainian cultural heritage in sacral landscape of Polish-Ukrainian borderland: Lubachov district (Poland)

Випуск журналу: № 11 (336), 2016

PDF-версія: Kozak Hanna, Kozak Ihor  

Vanishing tserkvas as ukrainian cultural heritage in sacral landscape of Polish-Ukrainian borderland: Lubachov district (Poland)
Kozak Hanna, Kozak Ihor

The article presents the vanishing tserkvas in sacred landscape of the Polish-Ukrainian borderland in Lubachov district. These tserkvas represent 61 % of all tserkvas in the district. The article presents the architectural specificity of the Ukrainian wooden and stone tserkva. There have been analyzed vanishing tserkvas in the landscape surrounding the villages of Lubachov district. The article discusses the perspective of maintaining and renovating tserkva, as well as ways of studying this issue.                                                               Key words: sacred landscape, Ukrainian tserkva, Polish – Ukrainian borderland, Lubachov district

Koзaк Гaннa, Koзaк Iгoр. Зникаючі церкви як українська культурна спадщина в сакральному ландшафті польсько-українського прикордоння: Любачівський район (Польща). У статті йдеться про зникаючі церкви в сакральному ландшафті польсько-країнського прикордоння на прикладі Любачівського району в Польщі. Зокрема, відзначено унікальність української церкви, техніки «зрубу» та елементів «залому» в українській релігійній архітектурі. Це об‟єднує всі українські церкви, які можуть лише незначно різнитися пропорціями довжини, ширини та висоти. Церкви в Любачівському повіті після масової депортації українського населення із їх етнічних земель перестали виконувати релігійну, культурну та націоутворчу роль, а сакральний ландшафт утратив своє значення. Зникаючі церкви (23) становлять 61 % усіх церков досліджуваного району. У статті показано архітектурну специфіку українських дерев‟яних (38) і мурованих (7) церков. Чотири церкви в стані руїни, 19 церков уже не існує, а 13 церков перейняли римо-католики. Зникли після 1947 р. церкви в таких місце- востях Любачівського повіту: Башня Долішня, Башня Горішня, Борова Гора, Будомир, Новий Диків, Стара Гута, Кобильниця Руська, Коровиця Голодівська, Коровиця Лісова, Лисі Ями, Мілків, Молодів, Монастир, Нова Гребля, Синявка, Старе Брусно, Старе Село, Суха Воля, Залужжя. Історію зниклих церков Любачівського району проаналізовано разом із їх ландшафтним оточенням. Доведено, що всі оригінальні й являють собою широке архітектурне різноманіття та символи української національної церкви і показують евідентний український характер цього району та ландшафту. Показано можливості підтримки та оновлення церков, а також способи подальших наукових досліджень цієї проблематики.                                                                             Ключові слова: сакральний ландшафт, українська церква, польсько-українське пограниччя, Любачівський район.

Koзaк Гaннa, Koзaк Игoрь. Исчезающие церкви как украинское культурное наследие в сакральном ландшафте польсько-украинского пограничья: Любачивский район (Польша). В статье речь идѐт о исче- зающих церквях в сакральном ландшафте польско-украинского пограничья на примере Любачивского района в Польше. В частности указывается уникальность украинской церкви, техники «сруба» и элементов «залома» в украинской религиозной архитектуре. Собственно это и объединяет все украинские церкви, которые могут лишь незначительно отличаться пропорциями длины, ширины и высоты. Церкви в Любачивском районе после массовой депортации украинского населения с их этнических земель перестали выполнять религиозную, культурную и нациосозидаюшую роль, а сакральный ландшафт потерял свое значение. Исчезающие церкви (23) занимают 61 % от всех церквей исследуемого района. В статье показано архитектурную специфику украинских деревянных (38) и каменных (7) церквей. Четыре церкви находятся в состоянии руины, 19 церквей уже не су- ществуют, а 13 церквей заняты римо-католиками. После 1947 г. исчезли церкви в таких местностях Люба- чивского района: Башня Долишня, Башня Горишня, Борова Гора, Будомир, Новый Дыкив, Стара Гута, Ко- быльныця Руська, Коровыця Голодивська, Коровыця Лисова, Лыси Ямы, Милкив, Молодив, Монастыр, Нова Грэбля, Сынявка, Старэ Брусно, Старэ Сэло, Суха Воля, Залужжя. Проанализированы исчезающие церкви Люба- чивского района вместе с их ландшафтным окружением. Показано, что все являются оригинальными и пред- ставляют широкое архитектурное многообразие и символы украинской национальной церкви и представляют украинский характер этого района и ландшафта. Показаны возможности поддержки и обновления церквей, а также пути дальнейших научных исследований в этой проблематике.                     Ключевые слова: сакральный ландшафт, украинская церковь, польсько-украинское пограничье, Люба- чивский район.